torsdag 30 oktober 2014

Julbaket officiellt påbörjat!

I dag har jag officiellt dragit igång adventsbakandet till mitt årliga adventsfika - vilket jag berättade mera utförligt om här :D. Jag började med gluten- och laktosfria hasselnötskakor (just det här receptet kommer ifrån boken Pernillas Jul).
De brukar vara bland de första kakorna jag gör eftersom de håller bra i frysen en månad. Det kändes så mysigt att veta att de här bakar jag till advent, och nu drar den helgalna månaden igång!

Månaden då jag bor i köket och spenderar hälften av tiden med att baka, och den andra hälften av tiden med att diska...

Månaden då benen värker extra mycket på grund av alla timmar jag står i köket...

Månaden då jag lägger alla mina pengar på mjöl, och socker, och nötter, och saffran mm mm...

Månaden då jag konstant bläddrar i alla mina jultidningar och julböcker på jakt efter det perfekta julreceptet...

Månaden då jag skriver ett antal planeringslistor så att jag ska hinna med alla bakverk jag vill göra.

Månaden när jag måste storstäda vartenda skrymsle och varenda vrå för att få in 20 personer eller mer på 40 kvadratmeter i Våran lilla julvrå.

Månaden då jag får hålla extra koll på mina hundar så att de inte passar på att tjuvprovsmaka färska bakverk.

Månaden då jag spelar julmusik dygnet runt för att jag ska hålla mig lugn och sansad...

Månaden då jag julpyntar i vartenda hörn för att försöka skapa en härlig julstämning lagom till advent.

Månaden som avslutas med Första Advent - en underbar dag när mina nära och kära njuter av allt jag har bakat och allt jag har juldekorerat...och en kväll när jag sjunker ner i soffan och pustar ut och för just den stunden är ganska glad att det är 11 månader tills allt drar igång igen..!

2 kommentarer:

  1. Åhh dom där kakorna minns jag sen jag var barn, inte sett dem på 20år. Måste fixa receptet!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!