onsdag 15 oktober 2014

Julklappstillverkning hos moster:)

I min familj så är vi ganska kreativa. Både min mormor och farmor sydde kläder och broderade tavlor mm. Min morfar målade tavlor, och min mamma kan alla möjliga typer av handarbeten, t.o.m knyppling. Min pappa är väldigt duktig på att snickra; bland annat har han byggt hela inredningen på våran familjebåt. Både min syster och jag har ärvt detta intresse att göra saker med händerna, även om vi fokuserar på olika områden; hon är supersnittsig med symaskinen och påtningsringen, medan jag virkar, stickar och broderar mera. Detta resulterar alltid i en mängd handgjorda julklappar på julaftonen i vår familj.
För tre-fyra år sedan så började jag känna att jag skulle vilja föra den här traditionen med handgjorda julklappar vidare till mina syskonbarn, i den mån de var intresserade, eller i alla fall VILLIGA-haha! Så jag började tänka ut passande kreativa saker för dem att göra, t ex dekorera disktrasor, eller lite enkel ljusdekorering. Den enda som visste om vad de gjorde var jag, så för alla andra vuxna i släkten blev julklapparnas innehåll en överraskning vilket ju var väldigt trevligt för min syster och svåger till exempel. Min tanke var att barnen dels skulle lära sig nöjet av att göra egna julklappar och planera vem som ska få dem, och också kanske få ett intresse för att skapa med händerna. Nu har det där blivit en jättetrevlig tradition för mig och två av mina syskonbarn. Den äldsta är nästan vuxen och han har aldrig varit tilltalad av det här, men de andra två är fortsatt intresserade av att planera med mig vad de ska göra, och planera när de ska komma till mig för att göra julklapparna och när de ska komma över och slå in dem. Själv tycker jag det är jättemysigt att ha den här traditionen med dem och det är riktigt roligt att viska om och planera våra 'hemlisar'. Min yngsta systerdotter - som är 12 år - verkar ha julsmittats av mig och syrran lite grann i alla fall, eftersom hon till och med de senaste åren har gjort i ordning en 'julklappslåda' där hon har förvarat sina gjorda och köpta julklappar i väntan på julen.
Så, idag efter skolan slutade, var våran första planerade 'julklappsproduktion' här hemma, och systerdottern...


...var väldigt fokuserad på sin uppgift:) De första åren fick jag hjälpa till väldigt mycket, men nu kan de göra det mesta själva och läsa beskrivningar om det behövs, så jag kunde sitta och virka (läs mer om den virkningen här) i lugn och ro medan hon pysslade. Det var jättemysigt för mig i alla fall och jag hoppas att hon hade trevligt också:) Och jag känner mig som en väldigt stolt moster som har lyckats skapa en trevlig, och givande (och förhoppningsvis lite lärorik) jultradition tillsammans med mina älskade syskonbarn :D

Happy Holidays,

Annie

6 kommentarer:

  1. Ja det känns som ett fint sätt att vara involverad i barnens julförberedelser, och samtidigt dela med mig av min julglädje:)

    SvaraRadera
  2. Önskar att jag kunde virka, har aldrigt hållt i en virknål :)

    SvaraRadera
  3. Det är inte så svårt om du skulle vilja lära dig:) Det är en riktigt mysig hobby:) och så kan man virka snöflingor:)

    SvaraRadera
  4. Mina barn brukar med göra egna julklappar att ge bort. Nu är de ju inte så jätte gamla ännu 4 och 8år men vi brukar göra lite armband, halsband och ljuslyktor. En del av julpysslet de gör på förskolan och i skolan (som jag inte vill spara själv) brukar de med ge bort till far och morföräldrar mfl. Tänkte försöka komma iväg på loppis iår och köpa lite fina udda glas och dyl så ska de få göra ljus, både gelé och stearin :)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är bra för barn att känna att man kan göra saker som uppskattas, och att de får känna tillfredställelsen av att göra något själv istället för att bara köpa hela tiden. Helt enkelt att de får lära sig nöjet av att GE:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!