lördag 22 november 2014

Julaftonsplanering!

Igår var jag hemma hos syrran för lite hårfix. Vi färgade varandras hår så att vi kommer att vara julfina i kalufserna till årets bästa månad! Jag har återfått min icke-naturliga men härliga rödbruna hårfärg så just nu står jag och speglar mig nöjt lite mer än vad som är normalt - haha!

Det vi också gjorde var att skriva ner en preliminär lista på julmat till julaftonslunchen. De senaste åren har vi haft en stor släktträff mitt på julaftonsdagen hos min svågers mamma och pappa, och de  har också stått för det mesta i julmatsväg (med lite bidrag från mig och min mamma). Nu orkar de inte göra det längre så i år får vi börja en ny julaftonstradition med HELA julafton hemma hos syrran. Förut har vi alla åkt hem till var och en lagom till Kalle Anka och sedan haft våra egna julklappsutdelningar, men nu blir hela vårt julaftonsfirandet hos syrran, vilket innebär mig själv, min mamma, syrran, svågern, tre syskonbarn, fem hundar och svågerns mamma och pappa till jullunchen.
Som alltid när man ska planera julmaten så började vi med tanken att 'vi ska inte ha så mycket', men när alla har haft sina önskningar så blir det en himla massa mat ändå... Men det är ju som det ska vara ändå - på julafton ska det vara överflöd av allt! Så det här blev våran preliminära lista på vad vi ska ha för julmat på bordet på julaftonen:

JULMAT

Lax gravad
Rom
Creme fraisch
Våfflor
(till barnen)
Grädde (till barnen)
Sylt (till barnen)
Gröt (till julaftonskvällen)
Skinka
Senap
Sill
Hovmästarsås
Rödbets sallad
Potatis sallad
Choklad pudding
Brysselkål
Rödkål
Leverpastej

Vörtbröd
Ägg/rom
Janssons frestelse
Laxmosse
Prinskorv
Gurka
Tomat
Fetaost
Julost
Hårt julbröd


Av dessa saker har jag preliminärt sagt att jag ska stå för Laxmousse (gör egen), Rödkål (gör egen), Gröt (gör egen), Potatissallad, Brysselkål, Ägg och Julost. Tanken är att jag ska gå över till syrran vid 11.30 på julaftonsmorgonen och så fixar hon och jag i ordning allt för lunch runt 12.30. Dock kommer vi att frakta över alla mina julklappar och julmat till syrran dagen innan eftersom jag kommer att ha en hel del julklappar och julmat som ska över till dem.
Åh vad mysigt och gott det ska bli! Jag längtar, fast samtidigt vill jag ju att tiden fram till julafton ska gå riktigt lååångsaaamt så att jag hinner med att njuta av julstämningeen och hinner göra all julmat och allt julbak/godis som jag vill under december!

Happy Holidays,

Annie



4 kommentarer:

  1. va mysigt att planera julmaten!
    Är det inte svårt att göra egen rödkål?
    Det har jag aldrig prövat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alls svårt:) Det tar någon timma att koka den men processen innan är enkel. Det är inte något fel på den köpta, men det känns fräschare att göra egen - och då kan jag ge bort några portioner oxå:)

      Radera
  2. Ja det är ett julbord som är helt anpassat till oss och min syster (som egentligen inte gillar så mycket julmat:))

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!