måndag 8 december 2014

Granen på plats och julmaten påbörjad!

Efter en frivillig och nödvändig time-out i veckan så satte jag igång med julförberedelserna igen igår. Och nu kunde jag göra det fylld av julstämning och jullust vilket kändes riktigt bra:)

Först och främst var jag iväg till Blomsterlandet och köpte en gran! Jag har haft både konstgjorda och riktiga granar genom åren, men får jag välja så vill jag ha en riktig gran. Trots att jag har haft gran-mardrömmar; förra året åkte granen ut innan nyår eftersom den inte drack vatten och hade tappat alla barr lagom till julen:(( Det är inte den första gången det har hänt heller, trots att jag har tagit hand om granarna efter konstens alla regler och har haft dem i källan först, och sågat en ny snittyta mm. Men jag ger inte upp, speciellt när man kan köpa en färsk gran för 125 kronor på Blomsterlandet vilket jag tycker är väldigt billigt. I år ville jag ha upp granen på en gång så jag skippade källarperioden (men det är ju plusgrader ute så det borde vara ok). Svågern hjälpte mig att såga och sätta upp granen, men jag beslutade mig för att ha kvar nätet runt granen tills idag, ifall granen inte drack vatten och behövde en ny snittyta...

 
...men tack och lov så har granen druckit vatten under natten så idag tog jag bort nätet.


Förhoppningsvis kommer grenarna att fälla ut sig lite under dagen, men jag valde medvetet en gran som är ganska smal - men fyllig - eftersom jag inte har så mycket plats i Våran Lilla Julvrå. Jag känner mig väldigt nöjd med granen; den har kåda, och den har lite knoppar, tjocka grenar och den doftar alldeles, alldeles UNDERBART! Jag ska nog avvakta med julgransdekorationerna tills imorgon och onsdag; jag har tänkt att granen ska vara färdigdekorerad till Nobelfesten:)

Efter granen var på plats så satte jag igång med årets julmat. Det blev mina julköttbullar, rödkål och brunkål. Normalt sett äter nog hundarna mer köttbullar än jag gör, men till julen vill jag alltid ha mina speciella julköttbullar. I England så hade jag ett recept på supergoda julköttbullar som jag gjorde varje år, men det receptet försvann i flytten,  så då fick jag exprimentera fram ett nytt recept som påminde så mycket som möjligt med de köttbullarna. Det bästa med de här köttbullarna är att de är saftiga, smakrika och inte så kompakta, och jag kan nästan äta dem som godis:) Det går också utmärkt att göra dem gluten- och laktosfria. Om du vill pröva receptet så följer det här:

ANNIES JULKÖTTBULLAR

Häll 2 dl grädde över 1 dl ströbröd och låt svälla i 10-15 minuter. Blanda det svällda ströbrödet ordentligt med 500 gram blandfärs (fläsk/nötfärs). Riv en liten gul lök fint och ha i blandfärsen, tillsätt också ett ägg. Krydda färsblandningen med 1 1/2 tsk salt, 1/2 tsk kryddpeppar och 1/4 tsk nejlika. Blanda allt ordenligt. Stek en liten provköttbulle i lite margarin och provsmaka. Om du är nöjd med kryddningen så är det bara att fortsätta steka resten av dina julköttbullar. Du får vara lite försiktig när du steker dem; köttbullarna blir ganska porösa :D


Varje jul när jag gör julköttbullar så gör jag rödkål samtidigt, eftersom det är SÅÅ GOTT att äta tillsammans! Det är väldigt lätt att göra egen rödkål, och det här klassiska receptet har jag använt varje år:

RÖDKÅL

1 rödkålshuvud
1 gul lök
3 syrliga äpplen
2 msk margarin eller smör
1 krm kryddpeppar
2 msk socker
2 msk saft av citron
1 tsk salt
c:a 1/2 - 1 dl svart vinbärssaft (eller lättdryck)


Ansa och strimla kålen. Skala och skiva löken. Skär äpplena i klyftor, avlägsna kärnhusen men låt skalen vara kvar. Smält matfettet i en gryta och varva ner kål, lök och äpplen. Tillsätt kryddor och citron. Låt allt småputtra ca 1 timme. Smaka av med vinbärssaft/lättdryck.


Gårdagens julmiddag: köttbullar och rödkål! Mums!
Idag står det hembakade lussebullar, vörtbröd och pepparkakor på programmet!

Happy Holidays,

Annie

2 kommentarer:

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!