lördag 19 september 2015

Skogsbesök och pepparkaksbak:)

Inspirerad av gårdagens besök på Owes (se förra inlägget) där de har jättemycket fina kottar till försäljning, så bestämde jag och min syster att vi skulle åka ut i skogen och plocka budgetversionen:)

Sagt och gjort, nu på morgonen var det jättefint väder så vi packade in alla fem hundarna och oss själva (jag, syrran och svågern) i deras bil och åkte till vår favoritskog. Hundarna sprang runt i solen och hade det jättekul...


...och jag och syrran plockade kottar, och registrerade vad mycket fin mossa det fanns att plocka:)


Det fanns också bär kvar; en hel del blåbär och riktigt fina lingon. Därför bestämde vi för att åka dit igen i veckan för att plocka bär. Jag skulle gärna vilja göra lite lingonsylt till mitt julbak eftersom köpesylten inte alls kan mäta sig med den sylt man gör själv:) Tyvärr hittade vi inte någon svamp att tala om (kantarellrisotto hade inte varit helt fel...) men kanske vi kan hitta lite svampar i veckan...

Så nu har jag en bricka med kottar som står och torkar hemma. När jag kom hem insåg jag att jag behöver nog ännu mera kottar så jag får nog plocka mer av det också i veckan.

De senaste dagarna har jag varit lite sugen på pepparkakor, så ikväll bestämde jag mig för att göra skurna pepparkakor. Jag hittade ett recept i Leif Mannerströms julkokbok så nu står uppkoket av smör, farinsocker och sirap och svalnar innan jag ska ha i resten av ingredienserna. Tyvärr hade jag ingen mandel hemma så det blir skurna pepparkakor utan mandlar. Receptet är på 240 (!) kakor vilket är lite mer än jag är sugen på just nu - haha! - men jag tänkte att jag kunde frysa in några degkorvar så har jag deg att ta fram närmare jul. Det förutsätter ju förstås att jag gillar pepparkakorna så nu håller jag verkligen tummarna för att de blir goda!
Har någon av er prövat hans recept på skurna mandelpepparkakor?


Slutligen en bild från igår kväll när jag hade tänt lite ljus och satt och myste i soffan i höstmörkret:)

Hoppas ni har en bra hösthelg!

Annie

5 kommentarer:

  1. Det låter gott i alla fall!
    Jag kanske också borde ge mig ut och plocka kottar. Jag brukar komma på sånt när det är försent...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hjälper att syrran och jag båda är intresserade av att göra sådant - då är det alltid någon av oss som driver på att att vi ska få det gjort:))

      Radera
  2. Vi har också tillbringat dagen i skogen och plockat naturmaterial. Så fint i skogen på hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Jag bara önskar att jag hade hittat lite svamp..! Då hade det varit perfekt! Men att se hundarna springa runt och ha kul är aldrig fel:)

      Radera
  3. Hoppas att kakorna blev goda men det tror jag�� kul att åka till skogen tillsammans med din syster.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!