söndag 25 oktober 2015

Syfestival och en ny jultradition??

Hej mina underbara julvänner!

Igår var jag, syrran, svågern och min mamma på handarbetsmässan Syfestivalen i Stockholm!
Åhh, vad underbart det var! Eftersom den är i oktober månad så är det väldigt mycket handarbete där som går i julens tecken, så jag kunde fynda en hel del underbart inför framtida julpyssel och handarbete.

Jag köpte några pyssel- och handarbetstidningar:)

Allt om Handarbetes julnummer -som inte har kommit ut i affärerna än och kommer att kosta 89 kr - kunde jag köpa på mässan för 30 kr!! Och 101 idéers bilaga Julkul (som jag tycker är minst lika bra som 101 idéer) kunde jag också köpa för 30 kronor!

Sedan köpte jag lite glittergarner i julfärger för virkning mm.


Dessutom fanns det helt UNDERBARA scrapbookingsmaterial att köpa och jag blev kär i de här pappersserierna:



Det var verkligen en brokig blandning av pyssel och handarbete som representerades på Syfestivalen: quiltning, korsstygn, stickning, virkning, knyppling, scrapbooking, smyckestillverkning mm. Det är som julafton att gå runt där och insupa hela atmosfären - helt underbart!

Idag har jag handarbetat hela dagen och jag broderade bland annat på mitt juliga mobilskal:


Det börjar se riktigt bra ut, och jag längtar tills jag kan börja använda det:)

Tänk att det är mindre än två månader till julafton, hörrni! Det är dags att börja planera på allvar. Syrran ringde t ex idag för att kolla hur många paket vi ska ha i paketkalendrarna...! Jag var inte säker på att jag skulle få en så det var ju trevligt att hon hade tänkt göra en:) Vi kom fram till att vi skulle skippa Första Advent eftersom jag har Adventsfikat då och december inte har börjat än. Men sedan blir det paket på Andra Advent, Nobeldagen, Lucia/Tredje Advent, Fjärde Advent och den 23:e december. På julaftonen ska vi byta julstrumpa istället för ett paket i paketkalendern. Jag frågade nämligen henne tidigare i höst om hon skulle vara intresserad av att byta julstrumpa med mig...? Jag har ju läst om hur många av er har julstrumpor åt varandra i familjen, och det låter så himla mysigt:=) Men jag bor ju själv - och hundarna är inte så bra på det där med julklappar - så då tänkte att jag inte hade något att förlora på att fråga om syrran skulle kunna tänka sig att göra en julstrumpa till mig, och jag gör en åt henne och sedan fyller vi dem med lite presenter innan vi byter med varandra. Först var hon väl inte så supersugen, men hon verkar ha accepterat förfrågan nu och ställer upp som den snälla och underbara syster hon är så att jag ska få en egen julstrumpa på julafton:)) Vi får väl se hur det går, men min förhoppning är att vi kanske startar ytterligare en trevlig jultradition:)

Julkram!

Annie

2 kommentarer:

  1. Vilka fina inköp du har gjort! Vad härligt att ha en syster som din. Jag har tyvärr ingen syster och sedan min mamma dog har jag ingen som är lika entusiastisk över julen som jag är. Fast mina barn uppskattar ju det jag gör för dem och de yngsta brukar lägga teckningar i min prydnadsjulstrumpa som annars är tom.

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga inköp du har gjort :). Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!