torsdag 25 augusti 2016

Ho ho ho mina julvänner!

Vad underbart det känns att den här tiden på året börjar dra igång! Den här tiden då man - om man nu är en julnörd - börjar göra listor på julklappar, börjar känna längtan efter julfilmer och mjuk pepparkaka, blir glad när man ser julprodukter i Panduro-katalogen, funderar på hur man ska juldekorera i år och kan inte låta bli att kolla in det juliga flödet på Instagram! Vare sig man vill eller inte så börjar det där suget komma, och för mig kom det när vädret slog om för några veckor sedan och det blev regn och helt plötsligt mörkt både inne och ute. Och man blir sugen på att tända lite juliga doftljus på kvällen för att skingra mörkret och för att framkalla underbara myskänslor:)

Hittills har det här året varit ganska bra. Hundarna har varit friska och min äldsta pälskling har fyllt 11 år!


Han får fler och fler gråa hårstrån för varje dag som går och jag njuter av varje dag jag har med honom och mina andra två sötnosar...


Min förra begagnade dator tackade för sig i våras och tack och lov fick jag ganska snart en 'ny' begagnad dator av en god vän så hela processen var relativt stressfri med tanke på hur jobbigt det KAN vara med datorproblem.
 
Jag har virkat och virkat och virkat i år och det har blivit den ena skapelsen...
 
 
  ...efter den andra (det HÄR är ett av mina favoritmönster för i år som ni kan se)...

 
...och nu har jag även börjat på lite julinspirerad virkning som den här FÖNSTERREMSAN...
 
 
...som jag planerar att lägga på fönsterbrädan i vardagsrummet lagom till advent:)
 
Även fast jag inte längtade något till julen mellan januari och juli, så har jag tänkt mycket på den. Framför allt eftersom jag efter förra julen för ovanlighetens skull nästan kände en lättnad att julen var över...och det har jag ALDRIG känt förut. Även om det var skönt att inte känna ett tomrum inombords när allt det underbara var över, så kände jag att något inte stämde med mig. Det är INTE normalt beteende för mig. Och dessutom så kämpade jag med min depression under december månad - vilket inte heller är normalt för mig... Om det är någon tid på året som jag INTE brukar känna av depressionen så är det runt julen!
 
Så jag funderade - länge! - och pratade med min syrra ('du BEHÖVER inte göra 15 olika julgodissorter till julafton..' Nej, kanske inte...) och mamma ('du börjar ju faktiskt bli äldre...' Hmmm...tack mamma:)) vilket gav mig ännu mer att fundera på. Sedan läste jag under våren något som Underbara Clara skrev i ett INLÄGG på sin blogg, och då klickade det till i skallen på mig!
Bland annat skriver hon så här (om ni inte orkar läsa inlägget själva):

"Med våren är det lite som med additionssjukan. Jag minns tjugofem vårar och varje vår vill jag klämma in allt det där fantastiska jag sammantaget gjort på 25 års vårar. Annars känns det som att jag går miste om våren. Det är förstås helt irrationellt. Och jag försöker påminna mig om att det är omöjligt. Att det som har varit har varit – och nu får jag vara glad för det som är."

Det är ju additionssjukan jag lider av!!!! Precis så är jag när det gäller julen! Under julen försöker jag tränga in ALLT det mysiga med julen som jag har upplevt under alla år, ALLT det goda och smarriga som jag har provbakat och provlagat och provkokat, ALLT det julpyssel jag har drömt om och vill göra, ALLA underbara jultraditioner som vi har och har prövat på under åren... Gör jag inte allt detta så blir inte julen som den ska vara. Så är känslan. Och varje år blir det förstås mer och mer och mer att klämma in i ett redan fullproppat inre julschema som tickar i skallen...! Ja, det är ju inte så svårt att inse att det är ju en helt omöjlig situation till slut, som Underbara Clara också konstaterar.

Visst vill jag göra allt, men jag vill ju framför allt ha tid att NJUTA av julen. Njuta av att koppla av i godan ro framför en julfilm med ett juligt handarbete, att vila i soffan och titta på julgranen och dricka varm choklad och äta lussebullar medan ett Yankee Candle doftljus sprider sin ljuva doft i rummet. Att hälsa på hos syrran och titta på julfilm tillsammans och kanske pyssla lite grann. Att slå in julklappar i lugn och ro utan stress. Att ha tid att läsa och kommentera alla mysiga julbloggar. Att slippa gå kvällspromenader med värkande ben. Att slippa handarbeta dygnet runt de sista dagarna innan julaftonen för att få julklappar klara. Att kunna vakna på julaftonsmorgonen och ha sovit mer än 4 timmar under natten.
Ja, det är några av sakerna jag vill och måste uppnå den här julen för att jag ska må bra.
Som en äkta julnörd inser jag tyvärr att det inte kommer att bli lätt att begränsa mig, men jag ska hålla förra hösten och julen i minnet och påminna mig om hur och vad jag kände mig då, och om vad som är RIKTIGT VIKTIGT när det gäller mitt julfirande. Och sedan skala ner på resten.
Men det kommer att bli svårt, det känner jag på mig eftersom jag känner mig själv!

Har ni sett att jag har startat ett juligt Instagram-konto som är länkat till bloggen? Jag heter likadant där (@varanlillajulvra) som här. Jag har hittat några av er där redan:)

Jag är så glad att jag har er andra julnördar att umgås med under hösten och jag ser fram emot ännu en mysig julbloggssäsong!

Julkram!

Annie

8 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Ibland kan en glömma att det kanske räcker att "bara ha" lussebullar och pepparkakor till jul och att allt det vi tror vi måste ha inte alls är nödvändigt. Det blir ju jul ändå som jag brukar tänka. Ska bli kul att följa dig i år igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ser fram emot att 'umgås' med dig också! Jag har en känsla av att jag kommer att behöva påminna mig om de här sakerna om...och om...och om igen under de följande månaderna, haha! Men jag SKA lyckas...tror jag, haha!

      Radera
  2. Vad kul att höra från dig! Och toppen att dogsen också mår bra :) Ja, depression runt jul är ingen höjdare! Jag har sista tiden insett att det man trodde var viktigt inte är viktigt många gånger. I julas åt jag inget julfika, ingen glögg, bakade inte.. skippade så mycket egentligen, som man "måste" göra. Men det gick så bra ändå, det är de små stunderna av stämning utan krav som gör julen bäst! I år har jag tex tänkt satsa mer på att ta tillvara på och vara i naturen om jag vill få julfeeling. Avstressande och mysigt och "gratis" utan krav :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra ifrån dig också! Jag hoppas att jag lyckas hitta balansen i årets julfirande utan att känna att jag går miste om något julmys. Men som sagt, när jag tänker på en del saker från förra julen så gick det överstyr så jag får påminna mig själv om det längs vägen om jag faller ner i gamla over-the-top julvanor:)

      Radera
  3. Helt rätt tänkt! Hoppas du kan hålla balansen i år! Mitt mån är alltid att jag ska vara ute i god tid med allt, så att jag inte behöver stressa o bara kan njuta. Det innebär att jag vill ha upp allt pynt (utom granen) till advent och allt annat ska helst också vara klart innan december, julklappar, det mesta av bakningen osv... Men det för med sig att jag kan vara stressad i slutet av november istället, så det är en balansgång det där... Fast jag har kommit fram till att jag mår bäst när jag gör så, så lite stress i nov är klart värt det, så att jag får en stressfri dec när jag verkligen bara vill mysa :) Lång utläggning, men hoppas du fattar mitt svammel ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis:) Jag hoppas att jag också kan hitta det rätta och hälsosamma firandet för mig själv i år:)

      Radera
  4. Jag tycker det är bra att du har skrivit ner dina tankar nu innan det drar igång, för då kan jag bara hålla upp det här inlägget framför nosen på dig om det spårat ur, så kanske du kommer på banan igen:) Årets motto: @Julmys

    SvaraRadera
  5. Det räknar jag med!!! OCH det kommer säkerligen att behövas om jag känner mig själv rätt, haha😃

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!