måndag 10 oktober 2016

Årets första Jultidning och julpyssel!

Hej mina julvänner!

Åh, vad underbart det var att öppna postfacket i morse och hitta Hus & Hems julspecial!


Den här hösten har jag kämpat en del med min depression och den senaste helgen var riktigt tung. Då var det desto roligare att idag få hålla årets FÖRSTA JULTIDNING i mina händer! Precis vad jag behövde. Nu hoppas jag att jag kan få tag på Allers Julmagasin de närmaste dagarna också så har jag några underbart juliga saker att fokusera på!

Även om humöret inte var på topp den här helgen så ville jag få lite julpyssel gjort. Jag har nämligen strött ut pysselmaterial över hela mitt stora bord och det håller på att göra mig galen. Samtidigt vill jag ju inte hålla på att plocka fram och plocka bort hela tiden så nu har jag bestämt mig för att försöka får allt planerat julpapperspyssel ur vägen de närmaste dagarna så att jag kan använda bordet till något annat.

Så jag har bland annat gjort julkort...


...som jag är supernöjd med. Det beror väl framför allt på att jag använde ett gammalt kit från Panduro där det fanns klara instruktioner. Min styrka är mera att följa instruktioner än att hitta på egna kreativa idéer så ett kit passar mig perfekt. Och så får man lite mera idéer som man kan ta vidare till att göra juletiketter...


 ...i en liknande vintagestil...
 

...som jag älskar!
 
I morgon eftermiddag kommer min systerdotter till mig för att pyssla och göra julklappar. Vi försöker klara av det lite tidigare i år så att hennes julklappar ska vara färdigt innan december. För er som inte har följt mig från början, så har jag och mina två yngre syskonbarn en jultradition varje höst där de kommer hem till mig för att göra julklappar till släkten. Då kan de ju till exempel göra hemliga julklappar till sina föräldrar. Dessutom tycker jag att det är viktigt för dem att få chansen att GÖRA saker och få uppskattning på julen för den tid och energi de har lagt på sina julklappar. I våran familj gör vi ju många julklappar och jag ville att även syskonbarnen skulle få känna glädjen av att planera och göra personliga saker till andra.
 
Den här traditionen började vi för drygt 10 år sedan och då var ju barnen runt 5 år och tyckte det var mysigt att vara med moster och pyssla. Jag var väl beredd på att när ungarna blev äldre så skulle de inte vara intresserade längre av att komma till moster att pyssla; man kan ju tänka sig att det finns intressantare saker att göra när man är en tonåring...:D Men till min förvåning och glädje så vill de fortfarande komma till mig och göra julklappar och det värmer verkligen mitt hjärta! Speciellt eftersom jag tyvärr inte har haft glädjen att få egna barn att skapa jultraditioner med.
 
Julkram!
 
Annie

3 kommentarer:

  1. Vad fina etiketterna är😍 Å det är så trevligt att se vad barnen har gjort varje år och se hur de utvecklas i kunnande och design😄

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tradition att pyssla tillsammans. Mina barn hakar mest på när det handlar om godis och pepparkakor, annars sitter jag mest själv. Men det är väldigt mysigt att baka pepparkakor och göra marsipanfigurer tillsammans med :).

    SvaraRadera
  3. Jättesöta etiketter och vad roligt både för barnen och dig att ni håller kvar vid er pysseltradition.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!