tisdag 29 november 2016

Första advent och Adventsfikat 2016 : bildbomb!

Hej mina julvänner!

Vilken trevlig första advent jag hade! Adventsfikat gick riktigt bra och jag hade gäster hos mig från kl 13 till kl 20 och sammanlagt var det ca 20 personer som hälsade på i Våran Lilla Julvrå. och drack glögg och njöt av juliga godsaker:)
Jag blev aldrig superstressad och kände hela tiden att jag hade ganska bra koll på läget; det berodde på stor del att jag fick lite städhjälp av syrran och systerdottern och också på att jag började med alla förberedelser i så god tid. Det innebar också att jag hade lite mer tid att umgås och vara social, men tyvärr också att det blev lite mindre bilder än vanligt tagna när gästerna väl var här.
Men vi börjar väl från början...:)

På morgonen var det dags att öppna första paketet i syrrans paketkalender.
I våra paketkalendrar får man paket på julens alla högtidsdagar med början
den första advent.


Trots att mina pälsklingar fick egna paket att öppna så var de - speciellt den här lilla
herrn som ÄLSKAR att öppna paket - väldigt nyfikna på mitt också.

I paketet var denna underbart fina adventsljusstake! Såå ljuvlig och jag
brast ut i ett förtjust 'Ooohh!' när jag såg vad som låg i paketet!

Gissa om jag var nöjd när jag tittade ut genom fönstret och såg att det hade
snöat lite under natten!!! Perfekt juligt väder för första advent och Adventsfikat!
 

Innan gästerna kom gick jag runt och tog lite bilder på Våran Lilla Julvrå
i perfekt julskrud. Här är vi i vardagsrummet...

...och vardagsrumsfönstret. Framför fönstret står matbordet
där jag håller på att duka upp godsaker.

Soffbordet med alla julklappar till gästerna och så tog jag fram
min juliga gästbok för den som vill skriva några rader.
Det är verkligen en trevlig sak att ha som minne!

Juldekorationer i hallen...

...och i sovrummet.

Hylla i sovrummet!

Min säng finbäddad med det ljuvliga jultäcket
som min syster har sytt åt mig!

Första besökarna var min goa mormor och mina två mostrar. De kom hela vägen
från huvudstaden och de anlände lite tidigare än de andra gästerna så att
vi (syrran med familj och min mamma kom strax därefter ) hade möjlighet att
fira min mormor som nyligen fyllde 89 år!
Hon har kommit till vartenda Adventsfika jag har haft och det
betyder sååå mycket för mig att hon gör det!!!

Julvärdinnan själv med snygg jultröja och syskonbarn i bakgrunden.

Det är inte stort i mitt vardagsrum men det går att tränga in ganska många ändå:))

Soffbordet är inte stort det heller men det funkar:)

Här ser ni en del av vad jag hade bakat:) Det fanns lite till i köket också.
Jag får dela upp julfikat eftersom några är glutenintoleranta mm.
 
Som tonåring är det skönt att kunna dra sig undan en stund
och koppla av med mobilen...tills man blir sötsugen igen:)

Från huvudstaden kom även min pappa med sin fru Monika:)
 
Senare på eftermiddagen dök några av mina bästa vänner upp men då glömde jag helt bort att ta kort; då kopplade jag bara av och julmyste:)
 
Jag är så tacksam att så många av mina nära och kära vill komma till mig på Adventsfika och det värmer min själ jättemycket varje år! Det känns verkligen stort att jag har lyckats skapa en jultradition som så många i min närhet uppskattar <3!!!
Det är dessutom härligt att få sprida lite julmys och julglädje omkring sig, eller hur?!
 
Nu försöker jag att återhämta mig och ladda batterierna innan jag börjar förberedelserna för Lilla Julafton,  men det tar vi en annan dag:)
 
Julkram! 
 
Annie

4 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir att dagen blev bra för dig och att du kunde njuta av den. Finns det hjärterum finns det stjärterum�� Kul att få se dig också på foto!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ja, det var jättetrevligt och gott! Och skönt att veta att du inte har stressat alltför mycket😍 Kram

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt mysigt det ser ut, vilken underbar tradition. Ha en jättefin helg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!