lördag 19 november 2016

Juliga ögonblick från veckan som har gått...

Hej mina julvänner!
 
Oj, nu har det gått en vecka sedan mitt senaste inlägg och det var ju inte riktigt meningen. Men livet har kommit emellan. Jag har kämpat med mitt mående och har av och till haft svårt att känna julstämning. Trots det har jag ju behövt ta mig igenom förberedelser inför Adventsfikat och sedan har det inte funnits någon ork eller inspiration kvar för att skriva ett inlägg. Tidigare år har jag farit runt som ett yrväder den här tiden på året med massor av energi, men i år vill jag bara sitta i soffan, titta på tv och handarbeta....
 
Här kommer i alla fall ett axplock från veckans juliga stunder...
 
Vi sörjer att snön har smält/regnat bort den senaste veckan. Min äldsta hund
gör sitt bästa för att fortfarande hitta snöhögar som han kan rulla sig i, men det är
inte många kvar nu... Nu är det bara att hålla tummarna och tassarna för att vi får se
 mer snö innan jul...
 
Under veckan har jag juldekorerat våran lila julvrå. I hallen har jag ställt min
kottegran som jag gjorde för några år sedan, och i år har jag
 lindat en fairylight-slinga runt den. Jag har den tänd hela dagen och
det är jättemysigt att ha en liten 'gran' i hallen som välkomnar mig
varje gång jag kommer hem.

Så här ser det nu ut i sovrumsfönstret (minus snön). Det jag har kvar att
göra i sovrummet är att sätta upp min lilla konstgjorda julgran.

Den underbara bonaden (läs mer om den HÄR!) som min mamma broderade för länge sedan
har nu fått tagit plats på väggen! Att hänga upp den är ett riktigt äkta
jultecken för mig:)))

Jag har köpt en massa doftljus från IKEA som doftar Clementin och som jag
verkligen gillar! Det enda jag inte har gillat är att själva ljusen
är orangefärgade vilket inte alls passar in med resten av juldekorationerna.
Men då kom jag på att jag kunde virka röda juliga överdrag till ljuskopparna som
jag lätt kan ta av och sätta på.
Det blev såå bra och nu är även de här ljusen
utseendemässigt redo för julen!!!

Jag har virkat flera juldukar och det här är den senaste. Jag har verkligen
blivit kär i det HÄR mönstret från Järbo och i år har jag virkat tre sådana dukar:))

Jag har bakat pepparnötter...

...och flera satser med Leilas saffransskorpor eftersom min mormor
varje år också får en egen burk skorpor att ta med sig hem.

Jag provade också ett nytt recept på glutenfria Sotarmurrar. De blev goda,
men utseendet...! Vad jag skrattade när jag såg hur de blev efter mitt
försök att spritsa ut kakorna på plåten! Jag ser mig själv annars
som ganska duktig på att baka, men finlir som spritsning och
dekorationer är inte riktigt min grej..!
Som ni klart och tydligt kan se:))

Men det trevligaste som hände den här veckan var nog att jag fick en
helt oväntad tidig julklapp av min underbara syster! Hon hittade nämligen
den här härliga jultröjan och blev störtkär...vilket slutade med att hon
köpte en till sig och gav mig en som en tidig julklapp!
För att vara en julnörd så har jag superdåligt med jultröjor (bara en t-shirt) så
det här var verkligen ett underbart tillskott till julgarderoben!
OCH det är en hund med också!!!
Nu vet jag vad jag ska ha på mig på Adventsfikat...och ett antal gånger
till i december:))) 

Julkram!

Annie

2 kommentarer:

  1. Haha, tack för ett gott skratt! Men jag är säker på att de inte smakar som de ser ut ;)

    SvaraRadera
  2. Hahah de där sista kakorna fick mig att skratta! Men Gud så mysigt allt ser ut :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!