fredag 2 december 2016

Recept på godaste alkoholfria glöggen och dagens julplaner!

God morgon julvänner!

Idag har jag planerat en massa juliga saker!

Jag har börjat förbereda Lilla Julafton med pappa och hans fru som vi firar den 17:e december i år. I går gjorde jag en superläcker bärparfait med hallon som är våran stående dessert varje jul. Receptet kommer från Hannu Sarenströms underbara bok Vinterkalas.

Idag ska jag baka ett jättegott vörtbröd i långpanna till julbordet efter DET HÄR receptet, och sedan ska jag också fylla på frysen med mera nybakta lussebullar.

Jag ska dessutom göra i ordning alkoholfri glögg till årets julklappsspel hos mamma (läs mer om den jultraditionen i DET HÄR INLÄGGET) som vi ska ha imorgon. Jag ska använda det goda receptet som jag alltid använder varje år, och det är även det receptet som fick mig att börja dricka glögg på allvar. Receptet kommer från en gammal tidning som ICA Kuriren gav ut en gång tror jag och som hette Julsmak.

"Alkoholfri glögg med vinbär och lingon

1 liter svartvinbär/lingondryck (Jokk)
2 skivor färsk ingefära
5 kryddnejlikor
1 kanelstång
2 msk russin

Servera till
mandlar

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt drycken dra nära kokpunkten ungefär 30 minuter. Kan göras dagen före så att drycken bara behöver en snabb uppvärmning när gästerna anländer."

Receptet går utmärkt att dubbla och jag gör alltid glöggen i förväg så att smakerna får utvecklas. Jag har provat andra smakkombinationer på dryckerna men svartvinbär och lingon tycker jag är klart godast.

Förutom all tid jag måste spendera i köket idag, så har jag lite julklappar att göra klart. Jag ska nämligen även träffa kompis i helgen och då ska hon få sina julklappar; kan bli lite stressigt att få det klart men samtidigt kan jag sedan pricka av de sakerna på min 'julklappar-att-göra-klart-lista'.

Självklart ska jag även titta på andra avsnittet av Selma saga - den adventskalendern blir nog en favorit framöver!

Julkram!

Annie

1 kommentar:

  1. Åh glögg, det har jag inte hunnit med ännu! Ska göra egen i helgen, har köpt hem glöggkryddor idag :)

    Sv: Oj, hade verkligen tipsat om jag hade vetat något smarrigt med frukt! Saken är den att jag äter inte frukt, som mest hallon i lchf! Lovar hojta till om jag hör om nått gott där ute iafl :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!