måndag 27 november 2017

Det börjar närma sig...! TIPS för adventsfika del 2

Hej Mina Julvänner!

Först måste jag och min syster säga att vi tycker det är supertrevligt att så många av er är med och tävlar om att vinna våra handgjorda julsaker😊💝! Senare i veckan kommer vi att dra några lyckliga vinnare som jag redovisar här på torsdag 30/11.

❆❆❆❆❆

Annars håller jag på och förbereder för fullt inför Adventsfikat som är mindre än en vecka bort; helt otroligt! Därför tänkte jag att det skulle passa bra med lite mera tips på vad man kan tänka på när man bara har några dagar/en dryg vecka kvar till sitt Adventsfika. Samtidigt blir det en bra kom-ihåg-lista till mig själv de närmaste dagarna😀!

- Ta emot hjälp! Jag trodde förut att jag var den enda som kunde göra alla förberedelser, men med åren har jag faktiskt fått lite hjälp ibland vilket har varit väldigt skönt. Även om man kanske vill baka allting själv, och julpynta själv, så kan ju andra hjälpa till att städa och göra rent på toaletten etc. Så erbjuder sig någon att hjälpa till, tacka JA!

- Skriv en lista på dagarna som är kvar och vilka förberedelser du kan göra varje dag. Då kan du pricka av allt eftersom, och dessutom koppla av när du vet att du har gjort allt du hade på listan för den dagen😀. Dagen innan Adventsfikat måste jag t ex koka glöggen och baka mjuk pepparkaka, men många andra saker kan jag göra tidigare i veckan. Den här typen av lista hjälper mig jättemycket när jag ska förbereda inför Adventsfikat och Lilla Julaftonen.

- För några år sedan fick jag idéen (från någon jultidning) att göra och lägga fram en julig gästbok.
Numera ligger den alltid på vardagsrumsbordet på Adventsfikat och Lilla julafton så att gästerna kan skriva en hälsning om de vill. Fungerar också om du har rastlösa tonåringar på besök som behöver något att göra😁. Det är jättetrevligt att efteråt läsa vad gästerna har skrivit och det blir ett fint minne från dagen.

- Glöm inte att lämna ett utrymme någonstans för att ställa eventuella julgåvor eller julblommor. Själv har jag gjort det misstaget många gånger. Jag julpyntar och gör det julmysigt på varenda liten yta innan gästerna kommer, men eftersom jag bor i en ganska liten lägenhet så har jag haft svårt att sedan hitta lämpliga ställen att ställa de fina julblommorna jag brukar få av gästerna. Jag brukar springa runt några varv i lägenheten med blomman i högsta hugg och desperat leta efter en tom yta...för att slutligen ställa den bakom en gardin eller i bokhyllan för att jag inte hittar någon annat ställe...

Soffbordet redo för Adventsfikat:
På bordet ligger Gästboken och i två skålar ligger små
julklappar till alla gäster; barnen/tonåringar får julklappar som innehåller
något ätbart.

- När mitt Adventsfika firade 10-årsjubileum så överraskade jag gästerna med varsitt litet paket när de skulle gå hem. Det blev förstås väldigt uppskattat, och sedan dess har en stor skål med små julklappar till gästerna varit en del av mitt Adventsfikat. Är du en ambitiös julfirare så kan det vara en rolig och uppskattad gest av gästerna, men jag skulle lika gärna kunna tipsa dig om att INTE börja göra något sådant, för då måste du upprepa det varje år😉😉😉!

- Jag brukar också skicka med mina gäster en Goodie-bag, vilket i princip innebär att jag ger dem en liten tom påse i vilken de kan lägga några extra kakor att ta med sig hem. Ofta orkar ju gästerna kanske inte smaka på allting under Adventsfikat, och en del kanske inte bakar själva. Då kan det vara trevligt plocka lite extra från kakfaten och på så sätt få med sig lite extra julgott i en påse. Och jag slipper att ha en massa halvfulla kakburkar stående efteråt...!

Nu ska jag baka lite chokladkolakakor (som jag har kvar att göra på min måndagslista), koka lite julgröt, virka och titta på lite vintersport från helgen😊.

Varma Julhälsningar,

Annie

1 kommentar:

  1. Fm fint med paket sådär på bordet �� ja det är spännande med tävling ��

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!