fredag 8 december 2017

Julmaten påbörjad...

Hej Mina Julvänner!

Idag har jag på allvar inlett köksbestyren inför Lilla Julafton med pappa och hans fru nästa helg. Vi brukar boka in en lämplig dag nära julaftonen då pappa och hans fru åker upp till oss (dvs jag+syrran och hennes familj+mamma) så att vi kan fira jul tillsammans med pappa hemma hos mig. Pappa och hans fru Monika brukar säga att den dagen är som deras julafton eftersom de själva inte firar så mycket. I år blir alltså våran Lilla Julafton lördagen den 16/12🎄🎅🎄.

Så, idag har jag börjat beta av allt som ska förberedas till vårat julbord på lilla julaftonen. Jag började med våran juldessert som jag har gjort i många år. Den kommer från boken Vinterkalas av Hannu Sarenström och är världens godaste bärparfait som jag alltid gör med hallon. Varje år sitter vi och njuter av en hallonparfait efter vi har ätit all julmat och nu ligger ytterligare en parfait i frysen och väntar på nästa lördag😋.


Sedan gjorde jag rödkål efter ett 20-årigt gammalt recept...


...och gjorde mina julköttbullar som jag också har gjort i många år.


Nu har jag i frysen färdiga påsar med julköttbullar för lilla julaftonen och för julaftonen❤.


Slutligen blev det en provsmakningstallrik med julköttbullar och rödkål, och även om den kanske inte ser så aptitlig ut på bild (svårt att få köttbullar att se bra ut på bild😉)...


...så smakade det desto bättre😊!

Imorgon väntar ett födelsedagsfirande av en 20-åring och ett trevligt julklappsspel hos mamma😁.

Julhälsningar,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!