fredag 15 december 2017

Imorgon är det dags för årets Lilla Julafton med pappa!

Hej Mina Julvänner!

Imorgon ska vi fira Lilla Julafton med pappa och hans fru här hos mig, och jag tror att jag börjar få koll på läget. Det har varit väldigt stressigt de senaste dagarna och ett tag undrade jag verkligen hur sjutton jag skulle hinna med allt...! På det sättet är det mycket lättare med Adventsfikat för jag kan förbereda bakningen långt i förväg och frysa in godsaker. Med ett julbord ska ju det mesta vara färskt och måste göras i ordning bara en eller ett par dagar i förväg.

Hursomhelst, jag tänker att det lättaste och snabbaste (har fortfarande några saker att göra klart ikväll) sättet att berätta om allt som har hänt de senaste dagarna är att visa er lite foton som jag har tagit...

På Lucia var jag till syrran för att dekorera pepparkakshus
och jag passade på att beundra deras julgran som är inspirerad
av amerikanska julgranar.

Syrran hade dekorerat vissa julkulor.

Årets pepparkakspyssel var väldigt 'low key', men det var kul att min
äldsta systerson ville vara med och dekorera pepparkakshuset. Han är annars
inte så mycket för julpyssel mm.

Syrrans ätbara julgran😊.

Ena sidan på pepparkakshuset...

...och den andra! Tonåringarna fick ansvara för varsin sida...

Min pensionär njöt av fåtöljen som för tillfället har fått 
flytta ut i syrrans hall för att ge plats åt granen.

Jag hade ju hoppats att snön vi fick i början på veckan skulle vara kvar till imorgon
i alla fall, men tyvärr har snön smält iväg med en ryslig fart så nu är det blött,
grått och trist igen😞 Men det var ett underbart snöigt dygn i alla fall...

Igår gjorde jag inlagd stekt strömming till julbordet (som är en av mammas
favoriträtter på julbordet) och idag har jag lagat revbensspjäll, potatisgratäng, 
gjort laxmousse...

...och griljerat skinkan.

När jag vaknade imorse kände jag mig väldigt stressad, men min
underbara systerdotter - alias min räddande ängel/tomtenisse - kom förbi
på eftermiddagen och hjälpte mig med allt möjligt, bland annat att 
dekorera en apelsin till fruktkorgen😊. Jag var sååå
tacksam för hjälpen!

Är det någon annan julgalning som gillar juliga fönsterdekorationer??

Min lilla hall i julskrud.

Jag älskar juliga pappersbonader, och det här är min favorit!

En av sakerna jag har fått i mina paketkalender från syrran är denna fina 
pappersstjärna som hon har gjort själv. Min syrra är helt otrolig❤⭐⭐⭐!
Nu ska jag plocka undan det sista innan jag tar ut hundarna och går och lägger mig. Imorgon blir det en ganska tidig start och förhoppningsvis dyker min syrra upp på förmiddagen för att hjälpa mig i köket innan familjen kommer vid 13-tiden.
Hoppas ni får en fin lördag så här ÅTTA DAGAR (!!!) innan julaftonen🎄🎅🎄🎅🎄.

Julhälsningar,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!